4. května 2007

Něco málo o spropitném



Po uveřejnění článku "18 drobností, které z vás dělají mizerného hosta" zaplavili mojí mailovou schránku doslova tisíce a tisíce dopisů s žádostí o pomoc. "Jaké máme dávat správné spropitné?","... neurazí se číšník když mu dám pětikorunu" a podobně.Některé byly i nepěkné. Jako příklad těch nehezkých jsem vybral dopis čtenářky Jany:
"Nechapu jak se muze cisnik urazet pokud nedostane spropitne!Ze tam lita na place 12 hodin? Chvili jsem pracovala na pokladne v hypermarketu, proc mi nedavate spropitne? Jsme tam taky 12 hodin,jsem usmevava a mila, pozdravim, nekteri ani nezabucite. Ano jsme za to placeny, tak proc diško, tak proc v restauraci? Ma preci take plat tak jako ja!!!"
Samozřejmě, mail nepřišel ani jeden, a Janin výkřik do tmy pochází z diskuze o spropitném na serveru Dáma.cz, ale mě se to jako úvod líbí.
Každopádně téma spropitného (dále jen TIP) je evrgrýn, tak si k němu taky něco řeknu.

Základním pravidlem je, že vás nikdo nemůže nutit dávat spropitné. Dávejte kolik chcete, uznáte za vhodné, nebo třeba vůbec nic. Je to jen a jen na vás.

Jako host mám také pár svých pravidel, která se týkají tipování.
Má zásadní nula patří podnikům z čeledi "Taková jiná restaurace". Vydání žádaného zpoza pultu nepovažuji za servis a tak ani neodměňuji a ani nezarovnávám.
Ve středním levelu dávám spropitné mezi 5 až 10% podle svého uvážení.
V top class restauracích nedávám méně než 10%.
Zásadně nedávám spropitné v této výši za špatnou a neadekvátní obsluhu. Ale zároveň to obsluze rovnou nahlásím. Většinou se slovy "Promiňte slečno, ale dnes to byla hrozná bída." :)

Teď malý exkurz do zákulisí

Číšníka na vás zajímá pouze výše tipu, který od vás obdržel.
Proto je nejčastější námět debat mezi kolegy, kdo co dal a na kolik.

"Tak co, kolik dali?"
"Dvacku na litr"
"To sou socani"
Možná vás to překvapuje, ale je to bohužel tak.

Podle výše tipu (To Improve Performance) jste také okamžitě zaškatulkováni pro případnou příští návštěvu, do jedné z následujících kategorií:

- Ti kteří tipují málo nebo vůbec.
Samozřejmě neoblíbení. Dostanou základní servis, ale určitě žádný velký nadstandard. Jejich speciální přání bývají často již z principu zamítnuta nebo je k nim přistupováno se značnou nechutí.

- Ti kteří tipují někde okolo 10%.
Samozřejmě oblíbení. Nadstandardní servis mají automaticky. Obsluha pro ně chce to nejlepší, úplně klidně i na úkor první kategorie hostů. Jejich speciální přání jsou předem vyslyšena.Pokud se tím neomezí blaho hosta z následující kategorie.

- Ti kteří tipují 15% a výše.
Samozřejmě nejoblíbenější. Dostávají naprosto precizní servis. V tu chvíli jsou na place číslo 1. Speciální přání ani pomalu nemusí vyslovit, jsou jim předem nabízena.

Vůbec nejhorší jsou hosté první kategorie, kteří tvrdě vyžadují zacházení, které je nepsaným pravidlem určeno pouze pro hosty z kategorie třetí. To byl třeba případ bývalého šéfa Telecomu a spolutvůrce výstavy "Cowparade" Basila Koka. Nepříjemný ledový pán, který si zakládal na perfektním servisu. Číšník, který měl tu smůlu, že ho musel obsluhovat, musel zpravidla přepustit ostatní stoly kolegům. Po celovečerním vytížení na 120% byl odměněn nanejvýš stokorunou, nebo se vůbec pozapomnělo.

Další sub-kategorií jsou takzvaní verbální tipeři, kteří jsou nadšeni a dají vám svou spokojenost maximálně najevo, ale bohužel pouze formou ústní pochvaly.

Na druhém konci se nachází host ideál, který dává tip již na začátku, aby si tak pojistil nejlepší možný servis. Za svou kariéru jsem zažil pouze tři takové, ale mohu zodpovědně prohlásit, že to báječně funguje. Stejně tak vzácní jsou i hosté, které obsluhovat rovná se příjemný zážitek sám o sobě a je úplně jedno, jestli číšník na konci dostane nějaký tip nebo ne.

Ve vztahu k spropitnému zkuste zapomenout na pětky, dvacky, páďa nebo kila a zkuste raději přemýšlet v procentech. Je spousta hostů, kteří v běžné hospodě furiantsky zarovnají osmdesátikorunovou útratu na sto (25%) a v lepší restauraci s o mnoho sofistikovanější, profesionálnější obsluhou nechají tu samou dvacku na tisícovou útratu (2%).

Stejně tak se nebojte nedat vůbec nic, pokud máte pocit, že to co jste právě prožili byl spíše zlý sen.

Pouze kvalitní, příjemná obsluha, která pro vás udělá ještě o něco víc než považujete za samozřejmé, si zaslouží vaše peníze.

Dobrým tipem také můžete vyžehlit porušení všech bodů, které z vás mohli udělat mizerného hosta.

Dávejte pokud možno tip v hotovosti. Ve většině restaurací se z "karetních" tipů sráží procenta. Kolikrát dostane obsluha jen kolem 50%.

Když nic jiného, tak alespoň zaplaťte. Utéct bez zaplacení je určitě ta nejhorší sviňárna...

Tak teď ještě odpovím Janičce z hypermarketu.

Pani Jani,
až k Vám přijdu na nákup udělejte si na mě tak půldruhé hodiny čas. Přinesete mi váš akční leták, já si z něj vyberu a budu čekat až mi vybrané zboží donesete. Budu předpokládat, že máte o nabízeném sortimentu kompetentní informace a budete schopna komunikovat i v jiném než českém jazyce. Nebude Vám vadit když budu mít ještě některá jiná přání, která nemáte ve Vaší běžné nabídce. Najdu u Vás pochopení, když se možná zdržím ještě půl hodinu po zavírací době. Přesvědčíte mě i o tom, že umíte zacházet s jinými nástroji, než jen s kasou a to všechno prosím pěkně ve stoje. Pak Vám garantuju, že u mě máte 15% tip z ceny celého nákupu.
Váš matesola

P.S. Jako vtipná příloha je tu opravdový vědecký traktát pro obsluhu v anglickém jazyce s názvem jak dostávat MEGATIPS (pdf)
a tabulka tipovacích zvyklostí celého světa TIP GUIDE(pdf)

Doufám, že mi za napsané postřehy neutrhnete kebuli a nechte mi prosím tučné spropitné ve formě vašeho komentáře ;)

32 komentářů:

  1. Skvely post (ostatne jako vetsina ostatnich) z "druhe strany". Ac pouze prilezitostny navstevnik restauraci a cizich statu, tak oba odkazovane dokumenty velice cenim a se zajmem prostuduji. Dekuji za neustale rozsirovani obzoru. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za racionální přístup, beru to úplně stejně, "pingly", co ten tuzérek považují za samozřejmost a povinnost, opravdu nemám rád...

    Ale mám vážně problém se spropitným při placením kartou. Někdy na to mají na účtence přímo kolonku, někdy ne; ale i když ji mají, tak obsluha velmi často nemá radost, když tam při podepisování nějakou částku připíšu - nejspíš proto, že pak musí účtenku jít protáhnout sčotem ještě jednou (ale to si zase říkám, jestli jim to je zatěžko, tak ať si s dýškem trhnou nohou)...

    Jenže co dělat, když mám v kapse třeba jen desetikorunu (nebo naopak dvoutisícovku) a počítám s tím, že budu platit kartou. Když to není příliš nóbl podnik, tak se typicky cenu dozvím předem a můžu třeba říct "napište tam patnáct set, děkuji". Ale když mi přinesou účet v deskách a očekává se, že do nich vložím kartu a oni si je zase decentně a nenápadně odnesou...? Přitom při placení kartou se spropitné dává nejlépe - jednak účet nějaká ta stokoruna nebolí tolik jako peněženku ;) a jednak k účtu 1.234,- se snadno napíše do řádku spropitné 125,- a nemusím se moc trápit s počítáním a vhodným zaokrouhlováním atd...

    Jak řešíte dilemata se spropitným a placením kartou vy?

    OdpovědětVymazat
  3. pixy - Co hospoda, to jiná politika ohledně tipů z karet. Někde si automaticky číšník večer odečte kompletní součet karet od hotovosti, včetně tipů (ideál). Pak je zase spousta podniků, kde si odečtou pouze účty placené kartou a spropitné dostane až když peníze přijdou na účet a kolikrát ještě ohlodané o procenta pro banku, dph a daň. To v horším případě znamená, že z Vaší stovky dostane číšník třeba jen 45,-. Loni jsme to řešili a teď už vím, že se na spropitné vztahují jiná pravidla a že to srážení procent není potřeba. Ale je potřeba to účetně ošetřit.
    Já osobně když platím kartou, tak se zeptám, jestli obsluha dostane celé spropitné, protože nevidím jediný důvod proč by moje peníze, které chci dát za dobrý servis, měli zkončit jako provize bance. Byť i jen koruna :)))

    OdpovědětVymazat
  4. to je ale levné foagra .) well done!

    tip in advance, zajímavé. ještě mě to nenapadlo. když jsem spokojen tipuju dobře 10%+, myslím ale že často od oka obsluhy spadnu do první kategorie - pětichodové menu k tomu tričko, vygajdané gatě a vietnamky :))) takže možná to je něco pro mně ten tip dopředu...

    jestli vše dobře dopadne tak o víkendu pujdu tiping trénovat do gundel.hu, tam to bude zajímavé s těma jejich HUFama...

    ad placení keditkou&tip:
    taky bch rád viděl více. přidávat tip k platbě kartou v hotovosti je myslím off topic, když chci platiti kartou, tak prostě jsem v náladě, kdy zvládnu maximálně tak manipulaci s plastovou destičkou a na ty papírky a kolečka z kapsy nemám náladu.... ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Pane C. - Good trip to HU. Jinak na karty jsem za sebe odpověděl v předchozím komentu. Je to jen na vás a staré číšnické přísloví říká: Každé kilo milo. Ať kartou nebo cash :)

    OdpovědětVymazat
  6. jj díky, zodpovězeno, klik sem to o 2 minuty. nové příslové hostů: milo-li kilo prve milo mi! .)

    OdpovědětVymazat
  7. milo-li kilo prve milo mi!

    Nové přísloví hostů, přednostně pronášené pouze před konsumací oné lahvinky, či dvou!
    Podobně tomu s: She sells sea shells by the sea shore.

    OdpovědětVymazat
  8. Me se zas casto stane, ze jsem sice spokojenej s obsluhou, ale nespokojenej s tim, co mi donesli. Vim, ze za to nemuzou, ale to at si vyridi s nekym jinym. Mozna, ze by to spravilo, kdybych jim rek. Jidlo stalo za rd, pivo bylo teply, nejsem spokojenej, ale k tomu se vetsinou nedostanu, protoze jsem sklamanej a jdu radsi co nejdriv pryc. Vy ocenite dobrou praci cisnika i kdyz nejste spokojenej s jidlem a s pitim?

    OdpovědětVymazat
  9. S těmi procenty to může být zavádějící, hlavně při nízkých částkách, třeba v kavárnách; když se mi servírka sama dělá se složitým pitím nebo se salátem dvě-tři minuty, zaslouží si víc, než když mi "jen" udělá deset kroků s jídlem a pitím připraveným někým jiným - přičemž v prvním teoretickém případě by účet (analogicky i tip) mohl být několikrát nižší, než ve druhém.

    OdpovědětVymazat
  10. Možná právě ten problém je, že číšníka na mně zajímá jen výše spropitného. On „dopis“ paní Jany možná nebyl milý, ale nebyl tak zcela nelogický: číšník vykonává nějakou práci, za kterou je placen. Ta práce má svá specifika (měl by být příjemný, hovořit nejméně jedním světovým jazykem, orientovat se v nabídce atd.), stejně jako JINÉ práce, jejichž vykonavatelé NEDOSTÁVAJÍ spropitné, mají svá specifika.
    Vezměme takového knihovníka: pracuje také s lidmi, musí se orientovat v nabídce svého podniku, měl by umět nejméně jeden světový jazyk, stráví leckdy se čtenářem více než hodinu (při školeních, která knihovny poskytují). Spropitné však nedostává. Je to kvůli tomu, že při práci – jako číšník – nestojí?;)
    Podobně lékař – troufám si tvrdit, že jeho práce je náročnější než práce číšníka, přesto se však na pacienta většinou nedívá podle toho, jaký mu z něj kyne tip. Pokud ano, bude podle mých zkušeností považován za špatného lékaře.
    Ono to totiž ani tak nesouvisí s vlastnostmi povolání, jako se zvyklostmi, které panují. Budiž – taky dávám diškrece a nebráním se tomu. Ale argumentovat tím, že povolání číšníka je natolik specifické, že je dostávat musí… Ehm. Mně je jasné, že dostávat od každého minimálně těch deset procent by bylo PŘÍJEMNÉ, ale stanovovat to jako normu a o ostatních tvrdit, že jsou ŠPATNÍ, mi připadá u dobrovolného ocenění kvality služeb poněkud nekošerné.

    OdpovědětVymazat
  11. Sice to je celkem off topic, ale nedá mi to nenapsat. Co když jdu nakupovat do nějakého specializovaného obchodu (například s elektronikou, fotoaparáty apod.), kde vám vše vysvětlí, pomůžou poradit a tak. Co tam a spropitné?
    Ale zase na druhou stranu tam lze vidět vyšší ceny oproti e-shopům, kde je podpora zase téměř nulová, takže tam je vyšší přirážka. Tak co, dát spropitné, či ne?

    OdpovědětVymazat
  12. Jednorožec + Mr.C - Přesně tak, hned mám představu hosta, jak se to snaží vyslovit s 1,8 promile. Hned bych mu udělal kafe a zavolal taxíka :)

    Jarine - Dobrá otázka. Ani nevíte jak je práce číšníka jednodušší, hezčí a samozřejmě vydělečnější, když se nemusí stydět za to co nosí hostům. Nezapomenu na to jak mi jeden host v začátcích mé kariery, těsně poté co reklamoval nějakou naším kuchařem připravenou tragedii povídá: "Vy ste tak milej, že já bych se na vás nezlobil ani kdyby ste mi přines hovno" a dal mi víc než 10%. Já bohužel nejsem takovej pašák a do výše tipu zahrnuji většinou celkový dojem. Jsou, ale případy kdy vidím, že to kuchyň placu opravdu kazí a přístup obsluhy je opravdu moc milý, že i já dám v "plné palbě." Nikdy ale nezapomenu říct co mi vadilo :)

    Michale - Procenta jsou přesný. Jestli chcete dát víc je to jen na Vás. Servírka v kavárně do dohoní na počtu obsloužených hostů. Těch deset kroků vidím na McD :)
    Faktem až na vyjímky zůstává, že ať je to v kavárně nebo v lepší restauraci, tak spropitné je max. 5-7% z obratu.

    OdpovědětVymazat
  13. Což mi připomíná, že vlastně nevím, jak poslat spropitné kuchaři, kterého bych někdy ocenil podstatně častěji než toho jinak neužitečného nosiče jejich výtečných kreací. Je nějaká praxe, že by se obsluha dělila o dýška s kuchaři?

    OdpovědětVymazat
  14. Velmi podnetny clanek! Ja davam spropitne od 0-15% Kdyz jsem vylozene nespokojeny a v podniku "nic nefunguje", necham si vrati klidne do koruny. Tip u nas, na rozdil od nekterych zemi, neni jedinym prijmem obsluhy. Ja v nem vidim formu, podekovani..odmeny za dobre odvedenou praci. Davat ze zvyku.. je podle me to nejhorsi mozne. Jinak taky bych ocenil moznost poslat "dysko" kuchari. Zrovna pred tydnem jsem byl v me oblibene LaFontane na pizze. Ta byla absolutne dokonala, ze jsem mel chut jit za jejim tvurcem a "prilepit mu kilo" na celo:)) Nakonec jsem to nechal na onech cca 15% smerem k obsluze.. ale prijde mi to malo adresne:)

    OdpovědětVymazat
  15. Prasátko - Bod po bodu. Znovu tu uvedu základní pravidlo:
    "Základním pravidlem je, že vás nikdo nemůže nutit dávat spropitné. Dávejte kolik chcete, uznáte za vhodné, nebo třeba vůbec nic. Je to jen a jen na vás." Z toho je doufám jasné, že o žádném stanovování norem nemůže být ani řeč. Dobrý číšník přizpůsobuje kvalitu své práce k dosažení největšího zisku v podobě velkých tipů. Co je na tom špatného?
    Dopis Jany není ani milý ani logický je to normální ptákovina. Obsluha hosta je jen jedna z činností, kterou musí číšník vykonávat a za kterou je zaměstnavatelem placen. Schválně sem příště šoupnu "job description", aby jste měli tak zhruba představu, co obnáší den v restauraci. Omlouvám se, do knihovny nechodím, tak nemohu posoudit. Můj momentální knihovník je Google a ten zatím žádný dýško nechce :)
    Dobrý lékař je imo natolik kvalitně zaplacen, aby mohl v klidu vykonávat své bohulibé povolání.
    Ale historky o tom, jak si doktoři udržují své pacienty v "chorobných" stavech aby mohli kasírovat pojišťovnu už jsem myslím taky slyšel. Ani nemluvě o tom jak snadno a běžně se nechávají korumpovat od farmaceutických společností.
    Poslednímu odstavci od "Ale argumentovat.." se přiznám, moc nerozumím :)

    Sebastiane - Jestliže mi někdo (v elektro, foto, atd.)poskytne službu nad rámec očekávaného, automaticky uvažuji o tom, že se nějak, aspoň symbolicky revanšuju.

    OdpovědětVymazat
  16. pixy - I hate You :)))
    Co kdyby ste příště toho "jinak neužitečného nosiče jejich výtečných kreací" prostě přeskočil a šel si všechno domluvit rovnou do kuchyně. Snad nedostanete kvedlačkou přes držku :))) Měsíční resumé přijmů kuchyň vs. plac bývá velmi podobné. Kuchař např. 20000,- Číšník např. 7000,- + tipy (nervy).

    Ondro - To s tím kilem jste měl klidně udělat. Myslím, že by mu to udělalo obrovskou radost.
    Do kuchyně pošlete aspoň panáka. Každej kuchař má radost, když dostane hezkou odezvu. Většinou je zvyklý na přesný opak.

    OdpovědětVymazat
  17. Na přizpůsobování práce velkým tipům pochopitelně špatného není nic. Dostanu-li nadstandardní servis (a tím nemyslím kmitání jen okolo mého stolu, stačí o něco přívětivější tvář než je průměr), ráda tipnu;)
    Celý ten můj elaborát, když tak znova pročítám váš příspěvek, se vlastně vztahoval k tomuhle: Číšníka na vás zajímá pouze výše tipu.
    A to je to, co mě rozdráždilo;) Číšníka nemá zajímat výše tipu. Číšníka má zajímat, zda jeho práce je natolik dobrá, abych dobře tipla.
    Takže bychom spolu v zásadě v mnoha věcech souhlasili, být má hlava chladnější, což po zkušenosti s nejrůznějšími obsluhami holt nebyla, omlouvám se.

    A že konám v blízké době větší událost, dík za informaci o spropitném v hotovosti - rozvažovala jsem, kterak v případě spokojenosti šoupnout - jestli v hotovosti nebo připsat k účtu. Holt sebou budu muset táhnout nabitou kešeň:c))

    OdpovědětVymazat
  18. mám představu hosta, jak se to snaží vyslovit s 1,8 promile. Hned bych mu udělal kafe a zavolal taxíka :)

    Mohlo by být zajímavé podělit se s námi o zkušenosti, co a jak činit s podobnými hosty - krom toho kafe a taxíka.
    Pro mne by to byl jakýsi "pohled z druhé strany"; vyblbnul jsem se v Praze za svého mládi do sytosti, či lépe žízně uhašenosti. Rád bych se domníval, že to vše tenkrát proběhlo v mezích civilisovanosti, leč mé vzpomínky jsou pochopitelně někdy vágní, nepřesné a děravé. ;-)

    Lobbuji tímto za budoucí článek na théma [:What shall we do with a drunken sailor:] Early in the morning.
    (Anglická lidová).

    OdpovědětVymazat
  19. Ahoj Matesolo,
    vzhledem ke znalosti poměrům v medicíně tě musím opravit, lékař je často velmi špatně placen.
    Zvlášť otravní jsou notoričtí chodiči do ordinace, jsou tam co týden, někdy i častěji, nepracují, nic z nich není, žádné peníze z nich téměř nejdou, často na jejich léčbu musí lékař i doplácet ze svého, protože prostě překonají limity zdravotních pojišťoven. A aby přihodili litřík, dva, který by často měli, to ne.
    Ti, kteří by si mohli dovolit zaplatit za návštěvu lékaře a dát dýško, bohužel téměř nechodí do ordinací, nemají na to čas, do ordinací chodtí o několik set procent více nezaměstnaných či prostých nefachčenků.

    Kvůli tomu by se měli zpoplatnit recepty a návštěvy u lékaře, sic symbolicky, ale měly.

    OdpovědětVymazat
  20. Prasátko - Omlouvat se vůbec nemusíte :)
    Nabitá kešeň na tipování zní dobře ;) Asi se vrátím na plac :)

    Jednorožec - Připomněl jste mi jednu historku z nedávné doby s "drunken sailorem". Státní policie, městská + 2 sanitky. Až bude čas tak převyprávím :)

    Frettie - To je přesně ten led na který se nemám pouštět. Tak aspoň díky za upřesnění :)

    OdpovědětVymazat
  21. TIP není akronym jak vy uvádíte:To Improve Performance

    Význam tohoto výrazu najdete zde: http://tinyurl.com/33bewt

    OdpovědětVymazat
  22. BaPe - ale je...;) , samozřejmě to není jediný akronym, ale takhle mi význam "tipu" přijde nejvýstižnější.
    Důkaz

    OdpovědětVymazat
  23. V Budapesti v jedne zname restauraci jsme byli absolutne nespokojeni neochotou obsluhy a skoro studenym pokrmem. Platilo se kartou a cisnik si primo rekl o dyzko. A to vedel, ze jsme nebyli vubec spokojeni!! Nakonec jsme kartou odmitli platit, protoze by si tam zapocital urcite u datum!Nedostal ani Forint!
    U nas davame dyzko docela dobre, myslim,ze nas obsluha ma docela rada! Musim byt ale spokojenost!!Kdyz je jidlo supr, casto se ptam co pije kuchar a necham to poslat do kuchyne.
    Kdyz u nas mame navstevy z Francie a plati oni, tak mam vzdy sebou penize,ktere necham na stole; protoze oni nemaji ve zvyku nechavat dyzka!!
    Bon appetit, Bali

    OdpovědětVymazat
  24. Bali - tak rád bych napsal, že se to u nás stát nemůže, ale bohužel...:(

    OdpovědětVymazat
  25. Hmm, poměrně zajímavý post, včetně toho předcházejícího. K tématu, vždy mne pobaví (tedy ne vždy, ale pokud je obsluha neprofesionální), jak je z těch poskoků cítit touha po tipech, hnus. Autor článku dělá z pinglů něco jako vyšší level zaměstnání, je třeba si uvědomit, že proces "dobrý den, co si dáte. děkuji. dobrou chuť, nashledanou" není ničím, ale vůbec ničím speciální, co by stálo za jakýkoli větší tip. Samo vždy je to na individuálním pocitu péče, ale MNOHEM raději bych dával tipy např. sestřičkám v nemocnici, protože jsou to lidé na úplně jiné morální úrovni, než nějaký číšník, čímž se jich nechci nijak dotknout. V dnešní době drink barů se dokonce pinglové stali úsměvnými pubescentními panáky, kteří se domnívají, že jsou majiteli vesmíru, ale to sem asi nepatří. S dražším podnikem kvalita obsluhy přirozeně stoupá, ale stoupají tím i ceny, které jsou již v tomto servisu obsaženy. To, že si číšníci "za oponou" povídají ten a ten host je socka samozřejmě ponižuje hlavně je samotné a ne hosta, protože oni klesají na úroveň nějakých pomlouvačů, ne host. Ale to je všude - letušky si o vás například říkají, že jste koupáci či dobytek, je-li toho již moc atd. Číšníci a vůbec veškerá obsluha podobného nižšího typu by si měla uvědomit, že dělá práci, kterou si vybrala a to, jestli ji nějaká dle jejich slov socka dá tip nebo ne by nemělo snižovat respekt k jakémukoli z hostů. Pak se v mých očích jeví jako naprostí upocení amatéři. Doporučuji si nezvykat dávat tipy automaticky.

    OdpovědětVymazat
  26. Díky za komentář. Čekal jsem tento tón daleko dřív a nezlobte se, ale budu reagovat pouze na to co vyčítáte přímo mě.

    "Autor článku dělá z pinglů něco jako vyšší level zaměstnání, je třeba si uvědomit, že proces "dobrý den, co si dáte. děkuji. dobrou chuť, nashledanou" není ničím, ale vůbec ničím speciální, co by stálo za jakýkoli větší tip."

    Nějak mám pocit, že reagujete na nějaký jiný článek uplně někde jinde. Autor nedělá z nikoho nic . Jen popisuje jak se věci mají. Vámi popsaný proces patří k McD nebo KFC a tam já doporučuji netipovat :).

    Ještě otázka pro doplnění mých omezených znalostí. Kdo je obsluha vyššího typu?

    OdpovědětVymazat
  27. Nelibi se mi zmrzacena anglictina (anglicke pojmy napsane s ceskou, oplzlou diakritikou jsou nehorazne). Narazim na "evrgrýn", to slovo se pise evergreen a vypada v originale mnohem lepe, nez kdyz se zmrzaci jazykem vesnickych sedlaku -> cechu.

    OdpovědětVymazat
  28. :) :) :) :) :) To poslední slovo je čechu nebo čechů? Nějak mi tam pro plné pochopení chybí ta oplzlá diakritika...

    OdpovědětVymazat
  29. A zrovna tak ja se tesim na obsluhu, obcas je opravdu velmi prijemne platit "Tip". Usmev na tvari a prijemne zachazeni je k nezaplaceni.

    OdpovědětVymazat
  30. Díky za zajímavý a podnětný článek a vlastně i diskutujícím především za téma kreditních karet :)
    Osobně "tipuji" obvykle pod deset procent, pouze ve výjimečných případech výše (když si třeba majitel popovídal o vínech a vůbec byl neustále k dispozici, byť až skoro vlezle :o), a na závěr dodal complimentary kávu, jenže to byl očividně zároveň majitel podniku a o své hosty se staral).

    OdpovědětVymazat
  31. Pracovala jsem jako číšnice v USA a ráda bych odlišila české spropitné a tip. V USA je minimální mzda v průměru kolem 8 dolarů za hodinu, kdežto pro pozice, které jsou "tipované" je to kolem 2,5 dolaru za hodinu. Tip je tedy součástí mzdy (také daněnou, jak jinak). České spropitné nevnímám jako součást mzdy, hodnotím to jako "něco navíc" a také platím, pokud dostanu od obsluhy něco navíc.
    Je mi smutno z toho, že číšníci hodnotí velmi rychle podle výše spropitného, kdo je socka. Málokoho jsem slyšela zamyslet se nad tím, zda důvod nízkého spropitného není na jeho straně (nespokojenost hosta, nízká kvalita obsluhy,...).
    Sama dávám spropitné ráda, pokud dostanu "good service". Služba - což pro mě například znamená, že je tam číšník pro mě, ne já pro něj. Je ochoten a schopen mi odpovědět na otázky, týkající se složení a přípravy jídla, jedná se mnou slušně, zdraví, přijde ke stolu alespoň jednou za 15 minut.
    Pokud mluvíme o "lepších restauracích", vyšší spropitné pro mě není samozřejmostí. V ceně jídla je "service" zahrnut, na "lepší restaurace" mám vyšší požadavky. Po číšníkovi (v ideálním případě) chci, aby mi byl schopen doporučit jídlo, aby se ptal, zda mi chutná, aby nabídnul dezert, kávu. Aby doléval víno a vodu. Za něco navíc považuji, když pro číšníka není problém objednat jídlo jinak, než je uvedeno v jídelním lístku, když je přátelský a ochotný, když doporučuje bez vyzvání jídlo nebo denní nabídku.

    OdpovědětVymazat
  32. dani - Někde se to lepší, někde to jde zugrunt. Každopádně Váš komentář víceméně potvrzuje mnou napsané.
    Na americkou "tipovou" obsesi doporučuju skvělý http://waiterrant.net/ nebo kolikrát hodně hustý http://www.stainedapron.com/
    To jsme tady ještě břídilové :)))

    OdpovědětVymazat